Mens vi venter på det nye år, gør mange af os status.

Hvad gik godt og hvad kunne have været bedre? Og hvordan ønsker vi, det kommende år skal komme os i møde? Hvad vil vi gerne opleve?

Jeg selv bruger altid nogle af dagene mellem Jul og Nytår til at reflektere over, hvordan jeg ønsker det kommende år skal være. Hvad jeg vil have som mål. Og hvorfor jeg ønsker netop de mål.

Som jeg skimmer kalenderen over det gamle år, dukker der indtryk og minder op – de fleste gode og sjove, andre lærerige og alle har de jo dannet den tid, der gik.

Det jeg ville ønske kunne være anderledes tager jeg konkret stilling til. Hvis det skal være anderledes skal jeg gøre noget ved det – og resten, ja hvis det kunne have været anderledes, var det sikkert blevet det – og på den måde slutter jeg fred med det skete og med mig selv. Da de eneste 2 ting, jeg ikke kan ændre lige nu er i går og i morgen, er jeg nødt til at slutte fred med det, der engang skete.

De gode, sjove, berigende oplevelser bruger jeg endnu mere tid på. De bliver ’genoplevet’ så godt jeg kan. På den måde trækker jeg essensen ud af dem. Selve den ’maggiterning’ der udgjorde situationen. Som regel indeholder de en bestemt følelse af rart, behageligt, trygt eller glad.

Visualiseringen er en følelse

Når jeg således har beskrevet og tydeliggjort indre billeder og fornemmelser, der illustrerer det gode, har jeg én opgave tilbage: At sætte intentionen for, hvad det kommende år skal indeholde og derpå finde følelsen af, hvordan det føles.

Den følelse indeholder alle mål, alle ønsker, alle intentioner. Den gode, rare, stærke følelse af, at det bare er sådan livet er, når det er bedst.

Den følelse giver jeg så min fulde opmærksomhed. Virkelig folder følelsen ud og gør den endnu større i processen – får den til at fylde hele kroppen, så hver enkelt celle er gennemstrømmet af følelsen. Det kan tage lidt tid. Med øvelse og vedholdenhed bliver det som alt andet vi træner, lettere.

Påmindelsen – værktøjet til at huske målet

I processen har jeg fået skabt en beskrivelse i stikord og måske nogle billeder jeg vedhæfter, som virkelig gør mig klar over, hvad jeg går efter. Den beskrivelse fastholder jeg i en notesbog, på telefonen, som et billede ved siden af spejlet eller garderoben eller andre steder og jeg konstaterer år efter år, at selv om jeg ikke bevidst gennem hele året ser på listen, er der altid stadig flere af punkterne jeg kan tjekke af som opnået som året skrider frem.

Denne måde at visualisere bygger på, at du husker i følelser. Jeg ser det hver gang med mine klienter, at følelsen fastholder os i en gammel situation, indtil vi tillader en ny følelse at overtage pladsen. Og når det sker finder frigørelsen sted.

Hvordan vil du have det i 2021?

Det interessante er, at vi åbenbart ikke blot kan ’føle i fortid’ men også i fremtid ved at visualisere / forestille os i situationen og derpå mærke følelsen.  Præcis det samme bruger også top-atleter til at visualisere deres sejre. Så hvad vil du opnå ved at bruge teknikken?

Jeg ønsker dig et lykkeligt og smukt nyt år